استانسیاستمقالات

برخی باز هم به‌دنبال بزک کردن چهره مخدوش آمریکا هستند

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی باز هم به دنبال بزک کردن چهره مخدوش آمریکا هستند، گفت: باید دید چه کسانی از بزک کردن چهره دشمن سود می‌برند و چه کسانی بقای سیاسی خود را در رنگ و لعاب زدن به پیکره فروپاشیده شیطان بزرگ می‌بینند.

به گزارش خبیر کرج محمد پورقربان رئیس اندیشکده غرب شناسی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به برگزاری انتخابات آمریکا گفت: بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان انتقال قدرت در ایالات متحده آمریکا صورت پذیرفت و مستاجر جدید کاخ سفید مشخص شد. انتقال قدرتی که برای آمریکا در ابعاد داخلی و خارجی با هزینه های گزاف مادی و معنوی همراه بود و به نوعی چهره دیگری از آنچه در طی سالها برای جهانیان ساخته بودند  را در معرض دید قرار داد.

وی افزود: تحلیل های بسیاری از رویکرد جدید کاخ سفید در سیاست خارجی آن صورت پذیرفته است. اما این تحلیل ها تا چه حد درست بوده و تا چه میزان به واقعیت نزدیک است جای بررسی بیشتری دارد و باید منتظر ماند و دید که بایدن با چه ابزاری قصد تعامل و یا  تقابل با کشورهای دیگر را دارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: پیش فرض اعمال قدرت در سطح جهان، افزایش هژمونی بین المللی، همراه کردن متحدان بین المللی و منطقه ای و رویارویی با کشورهای مقابله کننده با اهداف آمریکا غیر قابل انکار است. اما اینکه برخی در داخل کشور منتظر تغییر در سیاست های اعلامی دولت جدید آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران هستند یا از جهل نشأت می گیرد و یا قصد فریب اذهان عمومی را دارند.

پورقربان یادآور شد: با مرور تاریخ گذشته روسای جمهور ایالات متحده آمریکا به این واقعیت می‌رسیم که معمولاً ابزار اعمال قدرت و عداوت آنها تغییر کرده است و نه اصل دشمنی. جمهوری خواهان معمولاً از ابزار سخت و تهاجمی و دموکرات ها از ابزار نرم و غیر نظامی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران و کشورهای در تقابل با خود بهره برده اند.

وی با بیان اینکه برخی مجددا به دنبال بزک کردن چهره مخدوش آمریکا هستند،گفت: اقدامات اخیر جو بایدن در لغو برخی دستورات ترامپ هم به نوعی بازی با افکار عمومی و تلطیف فضا و بهبود چهره مخدوش شده آمریکا در عرصه بین الملل است. حال باید دید با نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ در ایران چه کسانی از بزک کردن چهره دشمن سود می‌برند و چه کسانی بقای سیاسی خود را در رنگ و لعاب زدن به پیکره فروپاشیده شیطان بزرگ می بینند.

پورقربان اظهار داشت: در حوزه غرب شناسی بخشی از شناخت غرب مربوط به شناخت شاخه ها و یافتن ادامه خط فکری غرب در داخل کشور است که در حقیقت پیاده نظام دشمن را تشکیل می‌دهند و بدنه نفوذ در کشور را مدیریت و هدایت می کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا