سیاست

چگونه حق جهاد تبیین را ادا کنیم؟

بر اساس سنت الهی، عزت و سربلندی،‌ استقلال و پیشرفت و امنیت یک کشور و جامعه اسلامی، ‌آنگاه تأمین می‌شود و پایدار می‌ماند که آن جامعه اهل «جهاد فی‌سبیل‌الله» باشد و حق جهاد را به معنای دقیق کلمه ادا کند.

یدالله جوانی – بر اساس سنت الهی، عزت و سربلندی،‌ استقلال و پیشرفت و امنیت یک کشور و جامعه اسلامی، ‌آنگاه تأمین می‌شود و پایدار می‌ماند که آن جامعه اهل «جهاد فی‌سبیل‌الله» باشد و حق جهاد را به معنای دقیق کلمه ادا کند. این امر الهی را باید جدی گرفت که فرمود: «و جاهدوا فی‌الله حق جهاده». ‌بسیار روشن است که نتیجه ترک جهاد از سوی مسلمانان، فاصله گرفتن از فضیلت‌های پیش گفته و تن دادن به ذلت، خفت و خواری، ‌پایمال شدن استقلال و امنیت و در نهایت وابستگی و عقب‌ماندگی خواهد بود.

از امتیازات بزرگ ملت ایران در عصر حاضر، برخورداری این ملت از مردان و زنان مجاهد و حاضر در میدان‌های جهاد، در طول سالیان طولانی پس از انقلاب اسلامی است. اگر در بیش از 43 گذشته از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون،‌ همه توطئه‌های جبهه استکبار علیه ملت ایران و جمهوری اسلامی با شکست مواجه شده، دلیل اصلی آن حضور بهنگام مردان و زنان مسلمان و انقلابی در میدان‌های جهاد با ماهیت‌های متفاوت، ‌تحت پرچم اسلام و ولایت فقیه است. بدانیم و آگاه باشیم که اگر روند مجاهدت ملت ایران، در لحظه‌های نیاز، ‌با هدایت و راهبری رهبر حکیم انقلاب اسلامی استمرار داشته باشد، افتخار بزرگ زمینه‌سازی ظهور،‌ پی‌ریزی تمدن اسلامی،‌ رسیدن به حیات طیبه و سپردن پرچم انقلاب اسلامی به دست صاحب اصلی‌اش آقا امام زمان(روحی فداء)، نصیب ملت ایران در عصر حاضر خواهد شد.

اکنون سردمداران نظام کفر و مستکبران جهان، به شدت نگران غلبه معنوی و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی در سراسر گیتی هستند. امروز تفکر و اندیشه عدالت‌خواهانه، آزادی‌خواهانه و معنویت‌گرای انقلاب اسلامی که از اسلام ناب محمدی(ص) سرچشمه گرفته، ‌تنها تفکر و اندیشه دارای پیام برای بشر است. اندیشه باطل سوسیالیسم در سال‌های پیش به تاریخ پیوست و دیگر اندیشه باطل، یعنی لیبرالیسم هم در حال جان کندن و مسیر میرایی قرار دارد. دلیل اصلی جنگ ترکیبی دشمنان و تهاجم به مؤلفه‌های اصلی قدرت ملت ایران و در رأس اینها، ‌تهاجم به ولایت فقیه و رهبر حکیم انقلاب اسلامی در مقام پرچمدار حرکت تمدن‌ساز ایرانیان، چیزی جز این نیست که آنان با این روندها، آینده را از آن اسلام و مسلمانان و تمدن اسلامی می‌دانند.

براساس همین نگرانی‌ها تلاش می‌کنند، تا شاید به زعم باطل خود بتوانند در این روندهای امیدآفرین برای ملت ایران، تغییر ایجاد کنند. در چنین وضعیتی، باید در مقابل جنگ ترکیبی دشمن، به جهاد ترکیبی دست زد. در این میان، از آنجا که دشمن در جنگ ترکیبی‌اش علیه ملت ایران، ‌بر جنگ شناختی تمرکز کرده، ملت ایران هم برای خنثی‌سازی این جنگ، باید بر روی «جهاد تبیین» به منزله راهبرد اصلی مقابله تمرکز کرده و حق جهاد تبیین را ادا کند. تأکیدهای پی‌درپی رهبر حکیم انقلاب اسلامی بر روی جهاد تبیین، ‌به همین دلیل است. معظم‌له در دیدار با مردم قم به مناسبت یوم‌الله 19 دی ماه،‌ فرمودند: «یک مسئله جهاد تبیین است. بارها و بارها بنده تکرار کردم و باز هم تکرار می‌کنم.» رهبر حکیم انقلاب اسلامی دلیل این تأکیدها را،‌ تمرکز دشمن بر تبلیغات و پروپاگاندا دانسته و تنها راه علاج این تبلیغات گمراه‌کننده را «جهاد تبیین» می‌دانند. ایشان در سال گذشته، جهاد تبیین را فریضه‌ای قطعی و فوری اعلام کرده و همگان را به این جهاد فراخواندند. پرسش اصلی شاید برای عده‌ای از دلسوزان انقلاب اسلامی و مردم عادی این باشد که چگونه ما می‌توانیم حق جهاد عظیم روزگار خود، یعنی «جهاد تبیین» را ادا کنیم؟

برای جهاد تبیین و موفقیت در این جهاد که در اصل مبارزه با جنگ شناختی دشمنان است، باید به این نکته اساسی توجه کنیم که کار دشمن در این جنگ، ‌تلاش برای فریب از طریق دروغ‌گویی،‌ شایعه‌سازی،‌ سیاه‌نمایی، بزرگ‌نمایی ضعف‌ها و کوچک‌شماری یا انکار افتخارات، موفقیت‌ها و پیشرفت‌هاست. دشمنان با ابزار رسانه و شیوه‌های هنری، تلاش می‌کنند از انقلاب، امام، ‌رهبری، ‌جمهوری اسلامی،‌ روحانیون، سپاه، بسیج و هر آنچه به انقلاب اسلامی برمی‌گردد، تصویرسازی غلط و منفی و در نقطه مقابل از جبهه مقابل انقلاب، تصویرسازی مثبت کنند. هدف دشمن در این جنگ، برای نمونه بدبین‌سازی مخاطب، به ویژه نسل جوان ناآگاه به تاریخ،‌ نسبت به اصل انقلاب اسلامی و خوش‌بین‌سازی آنان نسبت به رژیم فاسد مستبد و وابسته پهلوی است. برخی از جوانان بازداشتی در اغتشاشات اخیر، با صراحت اعلام کردند، تحت تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای و جریان سلطنت‌طلب قرار گرفته و به خیابان آمدند. این جوانان پس از مطلع شدن از حقایق و وقایع تاریخی، ‌آشنایی با چرایی انقلاب در ایران و ماهیت رژیم پهلوی، از اقدام خود ابراز پشیمانی کرده و گاهی اعلام داشته که ای کاش پیش از این، با حقایق و واقعیت‌های ایران‌ آنگونه که هست، آشنا می‌شدند.

بنابراین کسی که می‌خواهد در روزگار کنونی «جهاد تبیین» انجام دهد، باید سه کار اساسی انجام دهد: 1ـ مغزها، قلب‌ها و دل‌های به تصرف دشمن در آمده از طریق تبلیغات دروغین را، آزاد کرده و به جبهه ملت و انقلاب برگرداند. 2ـ با بصیرت‌افزایی بهنگام، نگذارد جوانان تحت تأثیر تبلیغات دروغین دشمن قرار گیرند. 3ـ در جهاد تبیین افزون بر افشای دروغ‌های دشمن در مورد انقلاب اسلامی و تبیین حقایق، واقعیت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، به صورت تهاجمی چهره واقعی دشمن و واقعیت‌های نظام سلطه، ‌جنایت‌ها و خیانت‌های آنان را افشا کند. البته برای توفیق در این جهاد مقدس، باید به الزامات آن از قبیل داشتن اخلاص، توکل، ‌توسل، اطلاعات درست، زبان گویا، ذهن فعال، صبر و حوصله برای شنیدن و گوش دادن، به ویژه به حرف‌های جوانان توجه داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا