سیاست

ظریف: روسیه و چین بیشترین نقش را در مقابله با قانون‌شکنی آمریکا داشته‌اند/ هماهنگی بسیار نزدیکی بین تهران و مسکو برقرار است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان چهارشنبه شب پس از ورودش به مسکو برای دیدار و گفتگو با مقامات روس درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد که روسیه و چین نقش یک رهبر را در ایستادگی در برابر قانون‌شکنی‌های آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد ایفا کرده‌اند.

ظریف در خصوص نقش مهم روسیه و چین در حمایت از برجام و مقابله با اقدامات غیرقانونی آمریکا در شورای امنیت گفت: در مورد برجام دولت روسیه و نمایندگی این کشور در سازمان ملل متحد بهترین موضع را در کنار چین طی مراحل دشوار چند ماه اخیر داشته‌اند و نقش رهبری را در برابر قانون‌شکنی آمریکا ایفا کرده‌اند.

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید هماهنگی نزدیکی بین ما [ایران و روسیه] وجود داشته و این سومین سفر من به مسکو در دوران کروناست و این سفر به ما امکان می‌دهد که از نزدیک با همکاران روس تماس داشته باشیم و هماهنگی‌ها را انجام دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره دیگر موضوعاتی که قرار است در سفرش به روسیه مورد بحث قرار گیرد، اظهار داشت: خب ما در منطقه مشکلات جدی داریم. بحث سوریه کماکان به عنوان یک معضل نیاز به هماهنگی ویژه بین ایران و روسیه دارد و همین‌طور نیاز است که در چارچوب روند آستانه با ترکیه نیز هماهنگی‌هایی را به عمل آوریم.

وی اضافه کرد: موضوع افغانستان با توجه به شروع مذاکرات صلح بین طالبان و گروههای دیگر و دولت افغانستان، با توجه به سختی مواضع طالبان و مواضع بسیار مضر آمریکایی‌ها در منطقه، موضوع دیگری است که نیاز به هماهنگی‌هایی دارد.

ظریف همچنین تأکید کرد: روابط دوجانبه ما گرچه روابط بسیار خوبی است اما همواره نیاز داریم که آخرین تحولات روابط دوجانبه را نیز با دوستان روس بررسی کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌های لبنانی مبنی بر اینکه دولت فرانسه از وی خواسته است که درباره مسائل لبنان نیز با مقامات روسی گفتگو کند، تصریح کرد: «بعضی خبرهایی که من می‌شنوم برای خودم هم خنده‌دار است. چنین چیزی صحت ندارد. البته احتمال دارد ما در مورد لبنان هم با دوستان روسی صحبت کنیم، اما این جزو موضوعات دارای اولویت نیست و در دستور کار ما قرار ندارد. فکر می‌کنم از زمان سفرم به لبنان تاکنون گفتگویی با فرانسوی‌ها نداشته‌ام.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا