سیاست

سید حسن نصرالله: موشک‌هایمان را بین خانه‌ها مخفی نمی‌کنیم/ هدف آمریکا احیای داعش برای تداوم حضور در منطقه است

به گزارش خبیر کرج به نقل از شبکه المنار، دبیرکل حزب الله لبنان از لحظاتی پیش سخنرانی خود را درباره تحولات اخیر لبنان و منطقه آغاز کرد.

محورهای مهم سخنرانی نصرالله :

در ابتدا جا دارد درگذشت شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت را به مردم این کشور تسلیت عرض کنم.

ملت لبنان نقش امیر کویت در پایان جنگ داخلی در لبنان و نیز موضع کویت در جنگ جولای(33 روزه) و حمایت این کشور از لبنان و بازسازی آن را از یاد نمی برد.

کویت همچنان موضع شرافتمندانه خود در قبال قدس و فلسطین را بر عکس قطار عادی سازی که به راه افتاده حفظ کرده است.

ما تلاشهای ارتش لبنان را ارج می نهیم و به ارتش و خانواده های شهدا تسلیت عرض می کنیم، موضع مردمی در شمال(لبنان) و حلقه زدن مردم بر گرد ارتش و نیروهای امنیتی را مورد تقدیر قرار می دهیم.

کشف و ضبط این حجم از سلاح از این گروههای مسلح یک مسئله خطرناک است، این گروهها که از نظر تشکیلات و تسلیحاتی در شمال لبنان متنوع هستند، خود را برای یک عملیات نظامی بزرگ آماده می کردند.

قبلا بارها درباره تلاشها برای احیای داعش در عراق و سوریه هشدار داده بودیم، طبیعی است که آماده سازی در این زمینه در لبنان برای توجیه باقی ماندن نظامیان آمریکایی در منطقه صورت گیرد.

آمریکا برای باقی ماندن در منطقه تحت پوشش ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش تلاش می کند،  که در حقیقت هدف این کشور احیای داعش در منطقه است.

ارتش دشمن(صهیونیستی) همچنان در بالاترین درجه از آماده باش و مخفی شدن قرار دارد و این طولانی دوره ای است که ارتش اشغالگر به این شیوه زندگی می کند و نظامیانش تحرکی از خود نشان نمی دهند.

ما این مسئله را دنبال می کنیم، ما صبور هستیم، مسئله مهم رسیدن به هدف است و خواهیم دید که در روزها و هفته های آینده چه پیش خواهد آمد.

بنیامین نتانیاهو(نخست وزیر رژیم صهیونیستی) ادعا کرده است که حزب الله موشکهایش را در مکانی نزدیک نیروگاه گاز انبار کرده است، (باید به او بگوییم) که ما موشکهایمان را نه در اسکله بیروت و نه در نزدیکی نیروگاه گاز قرار می دهیم، ما خوب می دانیم که موشکهایمان را در کجا ذخیره کنیم.

روابط عمومی حزب الله ساعت 22 یک بازدید رسانه ای از منطقه الجناح-الاوزاعی برای اطلاع از حقیقت اوضاع در آن مکان و برملا شدن ادعاهای دروغ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر دشمن انجام می دهد.

اقدام ما به خاطر این است که لبنانی ها حقیقت را در نبرد آگاه سازی درک کنند و بدانند که ما موشکهایمان را میان خانه ها قرار نمی دهیم.

ابتکار فرانسه منتشر شد و همه ما آن را تایید کردیم، ما گفتیم که از این ابتکار حمایت می کنیم و اولین گام هم معرفی نخست وزیر بود.

کار(تشکیل دولت) آغاز شد و فراکسیونهای پارلمانی برای توافق بر سر معرفی الحریری یا فردی که او معرفی می کند، رایزنی می کنند و در همین حال باشگاه چهار نخست وزیر پیشین تشکیل شد.

ما با معرفی آقای مصطفی ادیب بدون هر گونه پیچیدگی و بر اساس اینکه چنین دولتی بر اساس توافق میان همه لبنانی ها شکل خواهد گرفت، موافقت کردیم.

فردی به نخست وزیر مکلف گفت که اقدام به مذاکره خواهد کرد، ولی نه با فراکسیونهای پارلمانی تماس گرفت و نه با رئیس جمهور

ادیب با رئیس جمهور رایزنی نکرد و پرونده آماده ای را به او دادند، این در حالی است که مهمترین اختیار رئیس جمهور مشارکت در تشکیل دولت است.

فرانسوی ها باید این نکته را در نظر بگیرند که مهمترین اختیار نخست وزیر مصادره خواهد شد.

آن کس که با ما درباره دولت مذاکره می کرد، مصطفی ادیب نبود، بلکه سعد الحریری بود.

باشگاه نخست وزیران پیشین می خواست به تنهایی وزیران را معرفی کرده و پستهای وزارتی را تقسیم کند.

ما شیوه معرفی تمام وزیران بدون در نظر گرفتن رای و نظر فراکسیونهای پارلمانی را نپذیرفتیم، همچنین با آنچه به ما ارائه شد، مخالفت کردیم، زیرا خطری برای کشور بود.

ما اعلام کردیم که ممکن است نخست وزیر اسامی وزیران را بررسی کند و اینکه نپذیرد و این مسئله اختیارات نخست وزیر را افزایش می دهد.

از سال 2005 تا امروز آنچه عرف و مرسوم بوده، توافق میان نخست وزیر و فراکسیونهای پارلمانی بر سر پستهای وزارتی و معرفی وزیران هم با فراکسیونها بوده است.

در مذاکرات تشکیل دولت، ما با بحث و بررسی در خصوص حزبی نبودن وزیران و مسائل دیگر برای تسهیل تشکیل دولت موافقت کردیم.

به دنبال تحمیل وضعیت جدیدی بر ما هستند که بر خلاف قانون اساسی است، وضعیتی که به نفع طرفهایی باشد که اکثریت نیستند.

آنچه در موضوع دولت به ما ارائه شد، بر خلاف عرف و آن چیزی است که از سالها پیش در لبنان مرسوم بوده است.

هنگامی که سئوال کردیم که آیا در ابتکار فرانسه آنچه باشگاه نخست وزیران پیشین مطرح کردند، وجود دارد، به ما گفتند خیر اینگونه نیست.

ابتکار فرانسه دربرگیرنده تعداد وزیران و بحث و بررسی و طرفی که پست های وزارتی را توزیع و وزیران را معرفی می کند، نیست.

در مرحله ای برای طرح دولت امر واقع(تحمیلی) تلاش می شد، آنچه در خلال ماه گذشته به ما ارائه شد، این بود که فراکسیونهای پارلمانی و سیاسی، کشور را به باشگاه نخست وزیران پیشین تسلیم کنند.

آنچه پیشنهاد شد، دولت نجات نبود، بلکه دولتی بود که باشگاه نخست وزیران پشین معرفی می کردند و تصمیم گیری در آن تنها در اختیار یک گروه(جریان غربگرا)

شیوه ای که مسائل مربوط به دولت دنبال شد، در لبنان قابل قبول نیست، صرف نظر از اینکه ناظران یا حامیانش چه کسانی هستند.

ما همواره تاکید کرده ایم که علت حضورمان در دولتهای مختلف حمایت از پشتوانه مقاومت است.

ما باید در دولت باشیم تا از مقاومت حمایت شود و دولت پنجم می 2005در لبنان تکرار نشود.

دومین علت حضورمان در دولت هم نگرانی از آنچه برای لبنان در زمینه اقتصادی باقی مانده و در تمام زمینه ها است.

آیا با دولتی موافقت کنیم که ممکن است تمام شروط صندوق بین المللی پول را بدون هرگونه بحث و بررسی(پیامدهایش) بپذیرد؟.

آیا با دولتی موافقت کنیم که به دنبال افزایش مالیات بر شهروندان باشد؟ما نگران اموال دولت و اموال مردم هستیم.

(خطاب به ماکرون رئیس جمهور فرانسه) آیا ابتکار فرانسه می گوید که نخست وزیران سابق، دولت را تشکیل دهند؟

ما به دنبال طرفی می گردیم که خواهان سیطره بر کشور و حذف گروههای سیاسی با پوشش شما بود.

ما مانع کشیده شدن کشور به سمت وضعیت بدتر و بدتر شدیم و امیدواریم لبنانی ها با یکدیگر برای اینکه کشور به سمت وضعیت بدتر از این که هست، نرود.

حاج محمد رعد(رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان) به ماکرون گفت که ما با 90 درصد طرح فرانسه موافقیم، ما اینجا سئوال می کنیم، کدام مسئله را توافق کردیم که به آن احترام نگذاشته ایم؟

ما متعهد نیستیم که کشور را به دولتی با هر ویژگی که باشد(بر خلاف اصول و منافع ملی باشد)، تسلیم کنیم.

ما معروف هستیم که چگونه به وعده هایمان عمل می کنیم و وفادار هستیم و جانفشانی می کنیم تا به آن پایبند باشیم.

ما دموکراسی را انتخاب کردیم و آنچه از ما خواسته می شود بر خلاف دموکراسی است، اگر دموکراسی نتایج انتخاباتی که منجر به اکثریت شود، نیست، پس دموکراسی چیست؟ آیا تحویل کشور به اقلیت است؟

ما آغازگر جنگ نبودیم، این اسرائیل بود که به ما تعدی کرد و ثروت ما را به سرقت برده است.

(در ادامه سخنانش خطاب به ماکرون رئیس جمهور فرانسه)ما تنها با موافقت دولت سوریه برای مبارزه با گروههایی به این کشور رفتیم که شما آنها را تروریستی می خوانید، این در حالی است که حضور شما در سوریه غیرقانونی است.

ما هرگز از کسی نمی پذیریم که با ما با این لحن و زبان صحبت کند.

امیدواریم که دولت فرانسه حرفهای دیگران را گوش نکند و برخی مشکلات را خودش حل کند.

ایران در امور لبنان دخالت نمی کند و ما در حزب الله و جنبش امل تصمیم می گیریم که چه کاری انجام دهیم.

آقای ماکرون، ما ایجاد رعب و وحشت نمی کنیم، ولی کشورهای عربی که شما از آنها حمایت می کنید و دوست شما هستند، در این کشورها هیچ کس جرات نوشتن یک توئیت(در انتقاد از این حکومتها) ندارد.

آیا ماکرون، اگر به دنبال کسی هستی که ابتکارت را به شکست کشاند، در جستجوی آمریکایی هایی باشد که تحریم ها را تحمیل کرده و اوضاع لبنان را پیچیده کردند.

ما رفتار برتری جویانه را نمی پذیریم، ما قبول نمی کنیم که کسی به ما و دیگر لبنانی ها اتهام خیانت وارد کند.

ما از نقش رئیس جمهور ماکرون و ابتکار فرانسوی برای کمک به لبنان استقبال کردیم، اما نه اینکه بخواهد مدعی و حاکم و قیم باشد.

ما همچنان از ابتکار فرانسه حمایت می کنیم، به شرطی که در گفتمان بازنگری شود، زیرا آنچه دو روز قبل خدشه دار شد، کرامت ملی بود.

ما همچنان در قبال ابتکار فرانسه به خاطر منافع کشورمان انعطاف پذیر هستیم و بر همکاری برای عبور از این مرحله بد به مرحله خوب پافشاری می کنیم.

ما از ملت سودان که تاریخش و مبارزاتش را می شناسیم، درخواست می کنیم اجازه تسلیم شدن را تحت عنوان فهرست های تروریسم و اقتصاد ندهد.

ما در مسئله مقابله با عادی سازی روابط(با رژم صهیونیستی) بر ملتها تکیه می کنیم، کسانی که روابط خود را عادی کردند، به زودی خواهند فهمید که محاسباتشان اشتباه است و آینده نزیک چنین مسئله ای را مورد تاکید قرار خواهد داد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا