سیاستمقالات

انسداد گفتگو هرگز!

رضا حیدری روزنامه نگار در یادداشتی به واکاوی مستند غیر رسمی پرداخته است.

به گزارش خبیر کرج سری چند قسمتی از مستند تلویزیونی «غیر رسمی» که اختصاصاً به دیدارهای خصوصی و تخصصی آیت الله خامنه‌ای با نخبگان حوزه‌های مختلف کشور پرداخته است از صداوسیما در حال پخش است. تولید چنین برنامه‌هایی یقیناً در شناخت بهتر آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی کمک شایانی خواهد کرد و باعث خواهد شد تا نخبگان و سپس عموم مردم با وجوه مختلف فکری، سیاسی، اجتماعی و اندیشه‌ای ایشان بهتر آشنا شوند.

پخش دومین قسمت این مستند، واکنش های متعددی از سوی مخاطبان را در پی داشت، بسیاری با استقبال از ارائه چنین تصویری خودمانی و ساده از زندگی شخصی و سیاسی آیت الله خامنه‌ای خواهان ادامه چنین اقدامی شدند و از سوی دیگر برخی نیز ضمن تائید مستند گلایه مند شدند چرا باید تولید و توزیع چنین آثاری با چنین تاخیری صورت بپذیرد.

جدای از بررسی فنی و محتوای مستند که یقیناً توسط صاحب نظران این حوزه بررسی خواهد شد، باید به یک سوال پیشینی نسبت به این مستند اشاره کرد و آن هم این است که چرا آیت الله خامنه‌ای به تشکیل چنین جلساتی تمایل دارند؟

بنابر روایت ارائه شده در مستند «غیر رسمی 2» می توان علت و فلسفه تشکیل چنین جلساتی را در چند حوزه مورد بررسی قرار داد.

1- حوزه رهبری-سیاسی: کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای بر این باورند که «اطلاعات، قدرت است». این بدین معنی است که برای هر تصمیم و حرکت سیاسی شرط اول داشتن اطلاعات صحیح، دقیق و میدانی از مسائل و مشکلات است. از این رو مقام معظم رهبری در حوزه رهبری سیاسی، درک خود از تحولات و نیازهای سیاسی-اجتماعی را متکی به گزارشات متعدد نهادی کشور نکرده و در جلسات تخصصی خود با نخبگانمستقیماً نظر آنان را نسبت به مسائل و مشکلات وایده های پیشبرنده انقلاب اسلامی با حوصله می شنوند و در جریان دغدغه های فکری نخبگان قرار می گیرند.

نمونه این نوع تعامل با نخبگان را می توان در مستند غیر رسمی 2 مشاهده کرد. آنجایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از نخبگان حوزه انرژی و نفت سئوال می کنند آیا بدون آی . پی . سی می توان حوزه انرژی را جلو برد؟ که همگی متفق القول از عدم نیاز کشور به چنین قرارداد هایی سخن گفتند.

از این رو دسترسی به اطلاعات میدانی یک اصل مهم در این دیدارهاست؛ از سوی دیگر جلوگیری از انسداد گفت‌و‌گو در کشور از اهداف حوزه رهبری سیاسی است. ایشان با تشکیل چنین جلساتی سعی داشته و دارند که فضای مباحثه بین نخبگان فکری و اجرایی در کشور به یک فرهنگ و رویه بدل گردد؛ چرا که بخشی از مشکلات کشور این است که معمولاً نخبگان اجرایی میلی برای شنیدن نظرات نخبگان فکری آنطور که شایسته است، ندارند. مجموع این دو هدف نهایتاً منجر به تصمیم صحیح، عقلانی و حکیمانه خواهد شد.

2- حوزه رهبری-دینی: روایت مستند غیررسمی 2 متمرکز بر دیدارهای فعالین فرهنگی، هنری و علمی است. رهبر معظم انقلاب مکرراً بر تلاش برای ایجاد تمدن نوین اسلامی تاکید کرده‌اند. بخشی از این دیدارها که اتفاقاً متمرکز بر حوزه‌های فرهنگی و علمی است ناظر به این نگاه است.

زیرساخت اصلی ایجاد تمدن نوین اسلامی بر تعریف دقیق هویت ایرانی-اسلامی و احصای مولفه‌ها و تبیین و ارائه آن توسط نخبگان در قالب‌های هنری پر محتوا و جذاب برای عموم مردم است. ترسیم چنین چشم اندازی در همگرایی و درک متقابل نخبگان-رهبر می‌تواند قالب بندی شود. در واقع ایده تشکیل تمدن نوین اسلامی جز با همگرایی و باورمندی و تلاش نخبگان برای تبیین آن ممکن نیست.

تعریف چشم اندازه هویتی و «تعیین مسیر» نخبگان عوامل اصلی پیشرفت ایران اسلامی است، از اینرو است که آیت الله خامنه‌ای بر دلگرمی و ارائه امید به تاکید دارند چرا که می‌دانند «تبیین» مسیر حرکت به سمت هدف اصلی انقلاب اسلامی جز با همراهی و یاری نخبگان و عموم مردم ممکن نیست، چه اینکه تسریع حرکت به سمت «ایرانِ سربلندِ مقتدر» نیز جز با اتکا به تولید علم در حوزه های مختلف ممکن نخواهد شد.

فرجام سخن

رهبری با ایجاد محفل گفت و گو در تلاش برای از بین بردن فضای انسداد گفت‌و‌گو است، چرا طرح مباحث، فرضیات و نظرات در نهایت منجر به رسیدن به فهم مشترک و متقابل می شود و این مهم از جمله مهم ترین ضرورت های اصلی حکمرانی و تشکل تمدن اسلامی و حرکت به سمت تحقق ایران قوی است. ایران قوی بر آمده از اقتدار نه قدرت؛ برآمده از گفت و گو نه زور، برآمده از مفاهمه و نه تقابل است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا