سیاست

مسئول ارشد سابق شاباک: محمد بن سلمان بارها به تل‌آویو سفر کرده است

یکی از مسئولان ارشد سابق شاباک فاش کرد محمد بن سلمان بارها نور خورشید تل‌آویو را احساس کرده است.

به گزارش خبیر کرج به نقل از ایسنا، ارک بارینگ، رئیس سابق بخش مبارزه با تروریسم در قدس اشغالی و کرانه باختری در شاباک به روزنامه اورشلیم پست گفت: مسئله فلسطین مورد توجه کشورهای عربی نیست. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین چند سال دیگر بیشتر نمی‌ماند. ۸۴ سال دارد و مشکلات جسمانی زیادی هم دارد. این تحول به خاطر وضعیت استراتژیک خاورمیانه است. کشورهای عربی که در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل پیش می‌روند در این باره توجهی به محمود عباس، نمی‌کنند.

این مسئول سابق شاباک گفت که ایران تهدید مرکزی برای رژیم صهیونیستی است.

وی گفت: جهان عربی اکنون می‌گوید روابط با اسرائیل مهم‌تر از مسئله فلسطین است که عباس نمی‌تواند در آینده آن را حل کند. با اینکه این یک تحول ریشه‌ای است اما این نوع تحول بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ عربی است.

وی گفت: کشورهای عربی از طریق عادی‌سازی به دنبال دستیابی به منافع زیادی هستند. به عنوان مثال یکی از این دستاوردها دستیابی امارات به جنگنده‌های اف ۱۶ به عنوان پاداش است. توجه کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) به اسرائیل و آمریکا وسیع‌تر است و شامل دستیابی به توانایی‌های تکنولوژی جدید و مهارت‌های کشاورزی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. این اهتمام و توجه در نسل جدیدی از رهبران عرب مثل محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان وجود دارد که طبق گزارشات رسانه‌های خارجی بارها نور خورشید تل آویو را احساس کرده است.

بارینگ گفت: اگر جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود تمام قواعد بازی تغییر می‌کند به ویژه اینکه رهبری اسرائیل روابط مستحکم خود را با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پنهان نکرده است. پیروزی بایدن احتمالا باعث می‌شود مسئله فلسطین مجددا به اولویت اصلی در سیاست آمریکا در منطقه تبدیل شود.

وی گفت: ممکن است اوایل ریاست‌جمهوری بایدن به بحران کرونا و مسائل محلی دیگر بگذرد و این می‌تواند هرگونه توجه جدی به فلسطینی‌ها را از بین ببرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا