سیاست

سخنگوی وزارت خارجه: پیام تهران به واشنگتن روشن است، آمریکا دست از یاغی‌گری بردارد

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.

خطیب زاده در ابتدا با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: هفته دفاع مقدس بزرگداشت بزرگی فرزندان ایران زمین است. آرش‌هایی که با تک‌تیرهای خود اجازه ندادند حتی یک وجب از این میراث ایرانی از دست برود. تا ابد ایران منت‌دار این جوانان هستیم، جوانانی که میانسالان و پیران این جامعه هستند و نشان دادند ایرانی یعنی چه. اگر با این عزت و صلابت و قدرت در منطقه و جهان هستیم و سربلند هستیم، مرهون قطرات عرق و خونی است که بر این خاک ریخته شده است. همه عزیزان و خانواده‌های ما یاد و خاطره‌ای از این روزها دارند. هم‌سن و سال‌های ما روزهای خون و قیام را به یاد دارند. روزهایی که جماعتی به جبهه رفته و پیکرهایی که برمی‌گشتند. امیدواریم نسل جدید این تاریخ را بداند و بخواند و بداند ایران امروز با چه بهایی به دست آمده است.

ظریف و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدا با اشاره به برگزاری نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: روزهای آتی مجمع عمومی سازمان ملل به‌صورت برخط برگزار خواهد شد و وزیر امور خارجه و رئیس جمهور کشورمان در آن سخنرانی خواهند کرد. فعلا بر اساس برنامه موجود، وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه‌شب به‌وقت محلی  و رئیس جمهورمان روز سه شنبه سخنرانی خواهند داشت.

دنیا با اقدامات آمریکا جز ناامنی و جز جنگ و خشونت و خونریزی به خود ندیده است

خطیب‌زاده با اشاره به ادعای دیروز وزیر خارجه آمریکا مبنی بر امن تر شدن جهان با بازگشتن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران گفت: جهان خیالی آقای پامپئو هم امن‌تر نخواهد شد. پامپئو از روزی که تصمیم گرفت در این فضای پر مکر، دروغ و نفرت خود وارد شود، حتی دنیای ذهنی خود را هم نا امن کرده است. دنیا با اقدامات ایالات متحده جزء ناامنی، جنگ، خشونت و خونریزی به خود چیزی ندیده است. میراث شوم حضور ایالات متحده در مناطق مختلف به ویژه غرب آسیا، از افغانستان مظلوم تا فلسطین مظلوم، چیزی جز میراث شکست خورده و خانمان برانداز برای ملل منطقه نبوده است. ایالات متحده فقط یک یاغی گری دیگر را به لیست گردن کشی هایش اضافه کرده که هیاهویی برای هیچ است.

پیام تهران به واشنگتن روشن است

سخنگو در ادامه با یادآوری تلاش بامداد دولت آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه گفت: تصور می کنم تلخ ترین روزها و ساعات برای ایالات متحده در حال رقم خوردن است. انتخاب ایالات متحده این بود که در طرف اشتباه تاریخ بایستد. پیام تهران به واشنگتن روشن است: به جامعه جهانی و تعهدات خود برگرد، و از یاغی گری و سرکشی دست بردار، جامعه جهانی تو را خواهد پذیرفت.

وی افزود: اینکه ایالات متحده در مرکز ادعایی قدرت خود، اینچنین منزوی شود، بهترین نشانه برای این است که چقدر قدرت ایالات متحده تصنعی و پوشالی است.

خطیب زاده ادامه داد: آمریکا وقتی نتوانسته در فضای سیاسی و روندهای حقوقی به خواست خود برسد، به سیاست قلدری‌اش برگشته است. آنها از این طریق می‌خواهند کارهایشان را جلو ببرند. اکنون ایالات متحده باید پیام دنیا را گرفته باشد، جهان در حال تغییر است و به دلیل سیاست های کوته بینانه ترامپ و شرکاء، اولین قربانی خود ایالات متحده خواهد بود. سه کشور اروپایی که متحدین قطعی آمریکا هستند امروز صبح یک نامه دادند و گفتند نه تنها آمریکا هیچ حقی ندارد بلکه اقدامش هم اثر حقوقی ندارد. آمریکا می‌داند ادعایش پوچ، غیرواقعی و بی‌اثر است. اما جهان به‌گونه‌ای دیگر نیز تغییر کرده است و آن برآمدن کشورهای متعهد و مستقلی مانند ایران است.

دوران راهزنی تمام شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: هم مبتنی بر منشور ملل متحد و دکترین دفاعی ایران، هر اقدامی که ناقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و ناقض قوانین و مقررات بین المللی باشد با جدیت و بدون لحظه ای تردید پاسخ داده می شود. پیام‌های لازم در ادوار مختلف به آمریکا داده می‌شود و این بار هم داده می‌شود دست از راهزنی زمینی، هوایی و دریایی بردارند که دوران راهزنی تمام شده است. 

وی درباره اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس درباره حمایت از جامع‌تر شدن برجام گفت: برجام توافق نامه ای است که یکبار مذاکره شده، یکبار جمع بندی و امضاء شده و یکبار هم مهر و موم شده است. بنابراین هر اقدامی که بخواهد این مهر و موم را باز کند یعنی پایان برجام. از همه کشورها انتظار داریم به بدیهیات روابط بین‌المللی و تعهدات خود پایبند باشند.

کسی پایش را گلیم خود فراتر بگذارد، جواب سخت می دهیم

خطیب زاده در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر احتمال برگزاری نشست مجازی وزاری خارجه کشورهای عضو برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: نشست کمیسیون اخیرا برگزار شده است، برنامه‌ای بر این کار نیست. اتفاقی رخ نداده و تنها در دنیا خیالی پامپئو رخ داده و این مسئله هیچ خریداری ندارد. مجری، بیننده و تشویق کننده این شوی تلویزیونی پامپئو و چند نفر محدود هستند. اگر دست‌نشانده‌ای این را باور کند و پایش را از گلیم خود فراتر بگذارد، جواب سخت خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشنهاد روس ها برای میانجیگری بین ایران و آمریکا گفت: به نیات دوستان و شرکای خود شک نداریم و این به آنها منتقل شده است. آنچه به آن تردید نداشته و یقین داریم، اقدامات سرکشانه آمریکا بر ضد دولت و ملت ایران است.

وی در خصوص اقدامات طرف های مقابل در قبال حمایت از برجام گفت: دو موضوع را باید از هم تفکیک کرد؛ یکی برجام و دیگری اقدامات غیرقانونی و یکجانبه آمریکاست. در موضوع برجام، تعهدات طرف مقابل به ویژه اروپایی‌ها از روزی که ترامپ تصمیم گرفت از برجام خارج شود، به صورت فزاینده‌ای انجام نشده است به‌ویژه در خصوص اثر رفع تحریم‌های اقتصادی. در این باره شفاف و صریح بودیم و مکانیزم حل اختلاف را چندین بار فعال کرده و اقدامات متناسب خود را در 5 گام و در چارچوب بندهای برجام انجام دادیم. طرف‌های اروپایی هم تلاش‌هایی کردند که بیشتر آن ناکام بوده است که آخرین آن، اینستکس بود. اما در موضوع اقدامات یکجانبه ترامپ که بخشی به‌خاطر انتخابات آمریکا و بخشی هم برای فشار روانی بر ملت ایران است، تا کنون به‌صورت متحد عمل کرده‌اند. مهمترین موضوع این است که هم شفاهی و هم مکتوب، هم در سازمان ملل نمایندگان چین، روسیه، و کشورهای دیگر عضو برجام و حتی اعضای غیردائم شورای امنیت یک «نه» بزرگ و به‌صورت یکجا و واحد به ترامپ و پامپئو گفته اند، تا اینکه گفته شود که آمریکا دست از این اقدامات و رویکرد یکجانبه و عهدشکنانه بردارد.

سخنرانی ظریف در شورای روابط خارجی

وی درباره سخنرانی وزیر خارجه ایران در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: این امر مرسومی بوده که ظریف به نیویورک سفر می‌کرده در این نشست‌ها و اندیشکده ها شرکت و سخنرانی می‌کرده است. این اتفاقا ترس تیم فعلی آمریکا را نشان می دهد که صدای رسای ایران به گوش بقیه نرسد و تحریم ظریف هم در همین راستا بود. این گفت‌وگوها و مراودات با مردم و اندیشکده‌های آمریکا همواره بوده است و طبیعی است. معضل و مشکل فعلی ما دولت و رژیم فعلی در کاخ سفید است.

وی درباره اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته فشار حداکثری به ایران باعث شده رفتارهای تحریک آمیز دریایی آن در خلیج فارس محدود و تهران از کسب میلیاردها دلار محروم شود، گفت:‌ عاقلان دانند که فشار حداکثری دائمی آمریکا موفق بوده یا مقاومت حداکثری ملت ایران. عاقلان دانند که این آمریکاست که بعد از 19 سال جنگ و خونریزی در افغانستان برای فرار آبرومند از افغانستان مذاکره می‌کند یا ایران که همواره در این منطقه خواهد بود. عاقلان دانند که این آمریکاست که در عراق برای اخراجش قانون می‌گذارند یا سر نخواستن آن دعوا است یا جمهوری اسلامی ایران که در این حوزه است. عاقلان دانند که در سوریه یمن، خلیج فارس، قفقاز و آسیای مرکزی چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

آمریکا روزهای تلخی را سپری می کند

وی افزود: آمریکا روزهای تلخی را سپری می‌کند. این مسئله نتیجه و ثمره نه تنها سیاست‌های مخرب فعلی رژیم حاضر در کاخ سفید، بلکه سال‌ها خونریزی، جنگ و کشتار مردم بی‌گناه این منطقه است. ایالات متحده جز این ادعاهای واهی حرف دیگری نمی‌تواند بزند. شاهد بودید چه بلایی بر سر تک تک افرادی که در فشار حداکثری با ترامپ همراه بودند، آمد و دیدید که شکست فشار حداکثری را گردن جان بولتون و برایان هوک انداختند. ضرباتی که ناجوانمردانه به خاطر تحریم‌ها به ملت ایران زده شده، نه فراموش می‌شود و نه فراموش می‌کنیم که خسارت‌ها را بگیریم.

جامعه جهانی باید یکصدا مقابل آمریکا بایستد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی گفت: دولت آمریکا و رژیم فعلی در کاخ سفید هیچ انتخابی جز احترام به قوانین و نُرم‌های بین‌المللی ندارد و جرم‌های خود را متوقف کند و خسارت هایی را که به ملت ایران زده است جبران کند. در این مسیر جامعه جهانی باید یکصدا در مقابل آمریکا بایستد.

علت لغو سفر ظریف به اروپا و آفریقا

وی درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به اروپا و آفریقا گفت: سفر آقای ظریف به اروپا و آفریقا قبلاً هم یک بار گفتم که در حال برنامه‌ریزی بوده و مطمئن نیستیم این سفر به زودی انجام شود که به خاطر مسائل لجستیکی و پروتکل کرونا است. اما برخی به‌دنبال این هستند که از هیچ چیز یک چیزی را در بیاورند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره افتتاح سفارت ارمنستان در سرزمین‌های اشغالی و تلاش رژیم صهیونیستی برای تقویت حضور خود در قفقاز گفت: یک رژیم جعلی و غاصب در سرزمین‌های فلسطینیان بیش از 70 سال است که تعدی می‌کند و این رژیم غاصب حتی متعلق به آن سرزمین نیست چه برسد به این منطقه تاریخی باستانی. طی چند ماه گذشته به دوستانمان در ارمنستان موارد را گفته‌ایم و کاردار آنها را  وزارت خارجه خواستیم و اعلام کردیم رژیم اشغالگر قدس نه در سرزمین اشغالی و نه در این منطقه جایگاهی ندارد.

وی در خصوص تاثیر این تحولات بر مناقشه قره باغ گفت: رویکرد ما همواره روشن بوده است. هیچ مناقشه‌ای در این منطقه نظامی حل نخواهد شد، با دوستان در آذربایجان و ارمنستان در تماس هستیم و نکات خود را گفتیم و همچنان معتقدیم هیچ یک از قدرت‌های فرامنطقه‌ای برای رضای خدا و حسن نیت در منطقه حضور ندارند بهترین راه‌حل، منطقه‌ای است. ایران بارها کمک کرده و باز هم کمک خواهد کرد که مشکل حل شود.

خرابکاری در نطنز

خطیب زاده درباره خرابکاری در نطنز گفت: جمع‌بندی‌های موضوع در اختیار نهادهای امنیتی و اطلاعاتی است و اگر بُعدی از آن به دستگاه سیاست خارجی برگردد ما حتماً اقدام جدی خواهیم کرد، هنوز به ما چیزی اعلام نشده است. ولی مطمئن هستم در کانال‌های خود پیام‌ها داده، گرفته و دیده شده است.

طرح صلح هرمز

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین وضعیت طرح صلح هرمز گفت: طرح صلح هرمز یک مسیر است البته این طرح فراگیرترین، هم از حیث اصول و هم از حیث حضور کنشگران است. این طرح به خودی خود یک پویایی ایجاد کرد. ما همچنان به چارچوب و اصولی که در چارچوب این طرح ارائه کردیم پایبندیم. امیدواریم که روزی به یک سازوکار منطقه‌ای ختم شود.

این دیپلمات ارشد درباره آخرین پیگیری غرامت 1.1 میلیاردی اسرائیل به ایران گفت: ما از حقوق ملت ایران دفاع می‌کنیم در چارچوب نُرم‌های بین‌المللی و اصول سیاست خارجی ایران و قطعا این مسیر را ادامه خواهیم داد.

خطیب زاده درباره دریافت مطالبات ایران از کره جنوبی اظهار داشت: ما در مورد سنت سنت و ریال ریال ایران ایستاده‌ایم هم به آنهایی که مدعی هستند که نمی‌توانند و هم به آنهایی که نمی‌خواهند. مذاکرات در جریان است و پیشرفت‌هایی حاصل است ولی در مورد آنچه قضاوت می‌کنیم، اقدام است و نه کلام.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا