سیاستمقالات

جغرافیای سیاسی جدید غرب آسیا

کشتی تفکر وهم‌آلود و خیال‌انگیز سیاست‌های آمریکا برای شکل‌گیری خاورمیانه بزرگ به گل نشسته است. این کشتی اگر از جنس ناوهای هواپیمابر آمریکا در مدیترانه و خلیج فارس و آب‌های آزاد جهان باشد، اکنون در تیررس موشک‌ها و پهپادهای نقطه‌زن مقاومت است.

خبیر کرج – محمدکاظم انبارلویی: 1- مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان سراسر کشور، پرده از یک واقعیت ملموس و انکارناپذیر باطن عملیات محیرالعقول طوفان‌الاقصی برداشتند و با ارائه یک خبر نه تحلیل از واقعیت شکل‌گیری جغرافیای سیاسی جدید در غرب آسیا رونمایی کردند.

2- مختصات جغرافیای سیاسی جدید در غرب آسیا چیست و فرق آن با طرح‌های آمریکایی و خواب‌های پنتاگونی سیاستمداران کاخ سفید طی دو دهه گذشته چیست؟

منشأ پیدایش جغرافیای سیاسی جدید کدام است؟ چرا سیاست‌های خیال‌انگیز و توهم‌آلود حکام مستبد آمریکا به هم خورد؟

این‌ها سؤالات کلیدی هستند که پژوهشکده‌های اروپایی و آمریکایی به دنبال پاسخ آن هستند. سخنان مهم و تاریخی مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان به این سؤالات پاسخ می‌دهد و پرده‌های «خیال» و «توهم» خودپیروزپنداری آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را کنار می‌زند.

3- به هم خوردن جدول سیاست‌های آمریکا در منطقه، آمریکازدایی، رنگ باختن دوگانه‌های جعلی عرب و غیرعرب، شیعه و سنی و بر باد دادن افسانه هلال شیعی، پیدا شدن روزنه‌های امید برای حل مشکل 70 ساله فلسطینی‌ها، بی‌آبرویی تمدن غرب و به بادرفتن سیاست‌های حقوق بشری و دموکراسی‌خواهی آمریکایی‌ها برای ملت‌های جهان، شکست نقشه عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل از مختصات شکل‌گیری جغرافیای سیاسی جدید در غرب آسیاست. منشأ پیدایش چنین جغرافیایی واقعیت «میدان» است. منشاء پیدایش چنین جغرافیایی، صدور انقلاب اسلامی و اندیشه رهایی‌بخش مقاومت در برابر زورگویی، چپاول، غارت و اشغالگری است.

منشأ پیدایش چنین جغرافیایی به بن‌بست رسیدن راه‌های دیپلماسی و مذاکره برای صلح است. منشأ پیدایش چنین جغرافیایی اتکال به خداوند و تکیه بر احکام نجات‌بخش جهاد در اسلام و بدون چشم‌داشت به قدرت‌های ظاهری منطقه و جهانی و تبری از نحله‌های فکری دست‌ساز غربی و شرقی و الگو قرار دادن انقلاب اسلامی به مثابه یک تجربه موفق برای رسیدن به استقلال و رهایی از سلطه استبداد جهانی است.

4- آمریکا پس از 11 سپتامبر به بهانه‌های واهی به عراق و افغانستان حمله کرد و با اشتهای سیری‌ناپذیری سعی کرد این دو کشور را ببلعد و حتی این اشتها را توسعه داد و سوریه و یمن را هم به آن ضمیمه کرد. اما این لقمه‌ها گلوگیر شد. افغانستان را با استفراغ بالا آورد و در عراق و سوریه این لقمه گلوگیرشد، نه پایین می‌رود نه بالا می‌آید. در قصه یمن پس از 8 سال دست از پا کوتاه‌تر عقب نشست. در ماجرای فلسطین دچار طوفان عملیات الاقصی و زلزله عظیم افکار عمومی جهان گردید.

5- شکل‌گیری اراده مقاومت در عراق، سوریه، افغانستان، لبنان، فلسطین اشغالی و بالاخره یمن، سیاهچاله‌ای در کهکشان غرب آسیا پدید آورده است.

این سیاهچاله همه برنامه‌ها، نقشه‌ها و تدابیر استراتژیست‌های آمریکایی و غربی را می‌بلعد و جدول سیاست‌های تجاوزکارانه و فریبکارانه غرب را به هم ‌می‌زند.

آتش‌بس از صبح جمعه با حمله هوایی و توپخانه‌ای صهیونیست‌ها، نقض و نبرد سرنوشت ساز طوفان‌الاقصی به دلیل مقاومت حماس تداوم می‌یابد. نتانیاهو با نرخ مبادله اسرای نظامی مخالف است، لذا بر طبل جنگ می‌کوبد. بدین ترتیب تغییر جغرافیای جدید سیاسی در غرب آسیا با گفتمان مقاومت به روایت حماس ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد.

6- دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی در دولت رئیسی با درک واقعی از واقعیت‌های میدان و با شناسایی مختصات جغرافیای سیاسی جدید در غرب آسیا، هوشمندانه نخ تسبیح مقاومت و منظومه غرورآمیز اتحاد نیروهای پای کار انقلاب اسلامی و رهایی قدس را محکم کرده و در جهت اراده پولادین نیروهای آتش به اختیار میدانی حرکت می‌کند.

جغرافیای جدید سیاسی در غرب آسیا را عقلانیت سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی شکل داده و ریشه در اندیشه‌های تابناک بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) دارد.

کشتی تفکر وهم‌آلود و خیال‌انگیز سیاست‌های آمریکا برای شکل‌گیری خاورمیانه بزرگ به گل نشسته است. این کشتی اگر از جنس ناوهای هواپیمابر آمریکا در مدیترانه و خلیج فارس و آب‌های آزاد جهان باشد اکنون در تیررس موشک‌ها و پهپادهای نقطه‌زن مقاومت است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا