سیاست

اگر پوتین به فرودگاه می‌آمد و رئیسی را هم کول می کرد باز یک عده حاشیه سازی می‌کردند

جریان غربی از توازن بین شرق و غرب ایران ناراضی است و به هر مساله ای دامن میزند و آن را عامل مهم ناکامی دولت به حساب می آورد.

اصلاح طلبان قبل از انکه رئیس جمهور عازم مسکو شود تا همین امروز از تخریب سفر رئیسی دست بردار نیستند. این در حالی است که سفر راهبردی رئیس دولت سیزدهم به مسکو از نوع استقبال، تشریفات و دیدارها تا دستاوردها در نوع خود متمایز و قابل توجه است.

به گزارش جهان نيوز، اما این بار «محمد علی وکیلی» چهره سیاسی اصلاح طلب و نماینده مردم تهران در مجلس دهم در اظهاراتی متفاوت از سایر اصلاح طلبان در گفتگو با برنا در رابطه با تخریب رییس دولت یازدهم در جریان سفر به روسیه گفت: عده ای در سفر آقای رییسی به روسیه بیش از حد به حواشی پرداختند و به جای آنکه به متن که همان دستاوردهای سفر محسوب میشود، بپردازند تمام رسانه های داخلی و خارجی به حواشی دامن زدند که تاثیر چندانی هم بر ماهیت سفر و دستاورد ها نداشت.

وی در ادامه بیان کرد: در زمان سفر آقای رییسی به روسیه به شوخی به دوستی گفتم اگر پوتین در فرودگاه به استقبال آقای رییسی می آمد و ایشان را کول می‌گرفت و پیاده ایشان را تا کرملین به دوش می‌گرفت باز هم عده ای دست به دامن حاشیه ها می‌شدند. با فرض بر آنکه پوتین با همان غرور خودساخته که آن را نمایش قدرت نمایی در نظام بین الملل به حساب می آورد، رییسی را بر دوش خود تا کاخ همراهی میکرد ولی در مذاکرات بخشی از منافع ملی را از دست میدادیم، کدام یک مهم است؟ اینکه ایشان تشریفات را به ظاهر به نفع ایران انجام بدهد مهم است یا آنکه در پشت درهای بسته به دستاوردهایی برسیم که معطوف به منافع ملت و قدرت و اقتدار کشور باشد؟

وکیلی ادامه داد: رفتار پوتین با مکرون‌، حتی در ماجرای استقبال  از نخست وزیر ژاپن رفتاری به مراتب بدتر داشت در حالی که سهم ژاپن در اقتصاد جهانی قابل قیاس با سهم روسیه نیست ولی پوتین تلاش داشت در یک شوی تلویزیونی بی اعتنایی خود را به جایگاه ژاپن به نمایش بگذارد و یا به نوعی برتری خود را به رخ بکشد.

چهره سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: متاسف هستم که نخبگان در عوض آنکه به دستاورد های سفر رییس جمهور بپردازند تحت تاثیر فضاهای کاذب قرار می‌گیرند و تمام تمرکز و نقد و دقت خود را به آنکه بر محتوا خرج کنند و مسیر روابط جدید را بررسی کنند و به منافع ایران از روابط با روس بپردازند و فرصت ها و تهدید ها را بشناسند و نسبت به تحلیل ها هشدار بدهند اما رویکردی را در پیش گرفتند که تمام تمرکز را به حول مسئله چگونه نشستن ، چگونه تبسم زدن و فاصله نشستن ها و نوع استقبال، مواردی که ارزش ذاتی در حوزه قدرت یک کشور ندارد. نه تشریفات حداکثری دلیل بر قدرت ایران محسوب می‌شود و نه عدم تشریفات دلیل بر عدم قدرت ایران.

وی با بیان این جمله که قدرت ایران در چارچوب قراردادهایی است که منعقد می‌شود اظهار کرد: توافقات پشت صحنه نشان می‌دهد که قدرت ما در فضای بین الملل جدی است. یک انحراف در حوزه رسانه در جریان سفر رییسی به روسیه اتفاق افتاد و همچنان هم این جریان تداوم دارد و فضای رسانه ای به سوی پلتفرم های کاذب روی می‌آورد که دستاوردی برای ملت ندارد.

وکیلی افزود: بیش از حد به دلیل خصومت، حسادت و رقابت ها رفتار شخصی رییسی را اصل قرار دادیم و رویکردهای مدیریتی اجرایی ایشان را قربانی کردیم که این یک ظلم و بی انصافی است و بازی در زمینی است که در حوزه منافع ملی مملکت نیست و این واکنش ها به سفر آقای رییسی که با تخریب ایشان همراه شد دامن زدن به تحقیر ملی است.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم بیان کرد: جریان غربی از توازن بین شرق و غرب ایران ناراضی است و به هر مساله ای دامن میزند و آن را عامل مهم ناکامی دولت به حساب می آورد. رفتار های شخصیتی پوتین مخصوص جمهوری اسلامی نیست او در دیدار با نخست وزیر ژاپن و‌ مکرون‌ همان رفتار را داشت، کسی این رفتار ها جدی نمی‌گیرد همانطور که در گذشته ترامپ مورد اعتنا واقع نمی‌شد.

وکیلی در پایان افزود: اینکه یک مساله فرعی و جزیی را اصل قرار دهیم و دستاورد ها را نادیده بگیریم، گاف مهمی است و از اصحاب رسانه و نخبگان جامعه پذیرفتنی نیست.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا