سیاست

چشم‌انداز رقابت قوی

شورای نگهبان با بررسی یک‌میلیون و هفت‌صد و پنجاه هزار سند، صلاحیت ۱۱ هزار نفر از ثبت‌نام‌کنندگان را که واجد شرایط بودند تأیید کرد.

خبیر کرج – محمدکاظم انبارلویی: ۱– شورای نگهبان با بررسی یک‌میلیون و هفت‌صد و پنجاه هزار سند، صلاحیت  ۱۱ هزار نفر از ثبت‌نام‌کنندگان را که واجد شرایط بودند تأیید کرد.

بدین ترتیب برای تصاحب هر کرسی در مجلس ۳۸ نفر رقابت می‌کنند.
در میان کسانی که تأیید صلاحیت شدند ۸۰۰ استاد دانشگاه ، ۱۵۰ پزشک ، ۲۰۰ نفر از اصحاب فرهنگ و نیز ۲۰۰ وکیل و حقوقدان دیده می‌شوند.

همچنین ۳ برابر کرسی‌های موجود مجلس از زنان در شمار کسانی هستند که تأیید صلاحیت شده‌اند.

بنابراین می‌شود پیش‌بینی کرد امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی پررقابت‌ترین انتخابات پس از انقلاب باشد.

رویکرد شورای نگهبان بهانه را از دست کسانی که نظارت استصوابی را مانع رقابت قوی می‌دانستند، گرفت. هرچند کسانی که رد صلاحیت شدند بازهم فرصت دارند به لحاظ حقوقی در فرآیند رسیدگی به صلاحیت خود موضوع را پیگیری کنند و شانس بازگشت به رقابت‌ها را دارند.

۲- هفته گذشته مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین حوزه علمیه قم در مرقد امام (ره) نشست مشترک داشتند. یکی از اعضای مجمع در گفت‌وگوی با تسنیم گفته بود: « مردم تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند دلیلش نظارت استصوابی شورای نگهبان است.» او دلیلی برای این گفته خود نیاورد.تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد کسانی که معتقدند به دلیل نظارت استصوابی در انتخابات شرکت نمی‌کنند ۲ درصد هم نمی‌شوند.

لذا این ادعا که مردم به دلیل نظارت استصوابی در انتخابات شرکت نمی‌کنند، به کسانی برمی‌گردد که از پیش خود می‌دانند به چه دلیلی واجد شرایط نیستند. این‌ها کسانی هستند که هم‌نوا با نامحرمان، عدم مشارکت را ترویج می‌کنند.

در همین مصاحبه گفته شده است:« مجمعین بنا ندارند کنش انتخاباتی داشته باشند لذا به تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان تمکین می‌کنند.»

این بی‌رمقی و بی‌رغبتی در شرکت درانتخابات در مرقد امام از سوی یک تشکل روحانی بی‌مهری به امام (ره) است که در وصیت‌نامه خود تأکید فرموده است: «به جامعه محترم روحانیت خصوصا مراجع معظم وصیت می‌کنم خود را در مسائل جامعه خصوصا مثل انتخاب رئیس‌جمهور و وکلاء مجلس کنار نکشند و بی‌تفاوت نباشند.
همه دیدید و نسل آینده خواهد شنید که دست سیاست‌بازان پیر شرق و غرب، روحانیون را که اساس مشروطیت را بنیان گذاشتند از صحنه خارج  کردند و روحانیون  هم‌بازی سیاست‌بازان را خوردند.
صحنه را به دست غرب‌زدگان سپردند و به سر مشروطیت و قانون اساسی و کشور و اسلام آن آوردند که جبرانش احتیاج به زمان طولانی دارد.»

۳- اصلاح‌طلبان به شرح آنچه در بیانیه‌ها و نشست‌های خود گفته‌اند دودسته‌اند یک عده رقابت در درون نظام را دنبال می‌کنند یک عده هم به سفارش سرویس‌های امنیتی سیا و موساد که مشوق آن‌ها در فتنه ۸۸ بودند رقابت با نظام و تحریم انتخابات را پی می‌گیرند. معلوم نیست مجمعین که می‌خواهند به تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان عمل کنند به کدام سو نظر دارند.

برای هر کرسی مجلس به روایت سخنگوی شورای نگهبان ۳۸ نفر در صف انتخاب‌شوندگان زنبیل رقابت خود را گذاشته‌اند.شمار زیادی از آن‌ها از اصلاح‌طلبان هستند. منتظرند ببینند مجمعین به وصیت امام (ره) مبنی بر شرکت در انتخابات عمل می‌کنند یا فقط رفتند مرقد امام (ره) یک عکس یادگاری بگیرند .

۴- رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مداحان فرمودند : «یک عده نمی‌خواهند انتخابات آن‌طور که جمهوری اسلامی می‌خواهد برگزار شود.»

و نیز فرمودند :«کسانی هستند که می‌خواهند حضور مردم در اداره کشور که ثابت‌کننده تحقق مردم‌سالاری دینی در کشور است ضعیف بشود تا حرف امام بزرگوار دروغ دربیاید.»

بر کسی پوشیده نیست که دشمنان قسم‌خورده نظام و  در رأس آن‌ها آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال کاهش مشارکت و اثبات عدم مشروعیت مردمی نظام هستند.

هر سخن و هر موضعی که دشمن را در این موضع تقویت کند، ‌نوعی هم‌صدایی و همگرایی با دشمنان نظام است.

۵- اصلاح‌طلبان اکنون دچار بحران هویت، بحران گفتمان، بحران به‌هم‌ریختگی سازمان رأی و بحران رهبری هستند. مجمعین نباید تسلیم این بحران‌ها شوند و بگویند؛ «هرچه تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان باشد به آن تمکین می‌کنند.»مجمعین با این موضع چرا خود را از رهبری جریان اصلاحات فرو کاهیده‌اند؟! این رویکرد بی‌توجهی به وصیت امام (ره) است که آن‌ها را از بازی سیاست‌بازان و سپردن صحنه به غرب‌زده‌ها انذار داده بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا