خبیر کرج – در شرایطی که براساس آخرین آمارهای اعلامشده از سوی مسئولان مربوطه، تاکنون بیش از 3 میلیون و 600 هزار نفر برای شرکت در راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی از مرزهای کشور خارج شدهاند، جریانهای معاند برای به حاشیه راندن این شکوه و عظمت، در حال تقلای بیهوده هستند.
به گزارش همشهری، امسال اما فضاسازیها با کلانراهبرد «دیده نشدن راهپیمایی اربعین» زودتر از آنچه تصور میشد از سوی جریانهای ضدانقلاب آغاز شد. رسانههای معاند تلاش کردند با جریانسازیهای موازی و با استفاده از اخبار کذب و همچنین کشتهسازی، اخبار راهپیمایی اربعین را تحتتأثیر قرار دهند؛ رویکردی که در ادامه به بررسی برخی ازمصادیق آن میپردازیم.
موجسواری روی ماجرای خودکشی بانوی شیرازی
در پنجمین روز شهریورماه بود که پرده دیگری از جریانسازیهای کاذب جریانهای ضدانقلاب روی صحنه رفت. آنان اینبار به بهانه اقدام بهخودکشی یک زن جوان در یک مجتمع تجاری در شیراز، هشتگسازی و سوءاستفاده از احساسات افکار عمومی را در مرکز توجه قرار داده و تلاش کردند با ترند کردن این خبر، حضور پرشور ایرانیان در راهپیمایی اربعین حسینی را به محاق ببرند. جریانهای معاند در حالی کوشیدند این خودکشی را سیاسی جلوه دهند که بررسیهای انجامشده از سوی مسئولان مربوطه و همچنین اظهارات شاهدان عینی نشان میدهد دلیل این اقدام اختلافهای خانوادگی بوده است.
دستگیری مهدی یراحی
ماجرای دستگیری مهدی یراحی و انتشار عکسهای مربوط به لحظه بازداشت او، بهانه دیگری برای فضاسازیهای تازه ضدانقلاب بود که رویکرد کمرنگ جلوه دادن شکوه بیبدیل راهپیمایی عظیم اربعین را دنبال میکرد. در ششمین روز شهریورماه بود که بهدنبال انتشار ترانهای غیرقانونی از سوی مهدی یراحی و تشکیل پرونده قضایی، این خواننده با دستور دادستان تهران بازداشت شد. درحالیکه این آهنگ در جهت تبلیغ برای کشف حجاب و هنجارشکنیهای اجتماعی بود، اما انتشار عکسهای مربوط به لحظه بازداشت او، به ابزاری برای جریانسازیهای بیخاصیت شبکههای معاند تبدیل شد.
فوت جواد روحی در فهرست کشتهسازی
وارونهنمایی و قلب واقعیت ماجرای فوت جواد روحی- از متهمان اغتشاشات1401- یکی از دستورکارهایی بود که در چارچوب رویکرد نخنمای «کشتهسازی» برای تحتالشعاع قراردادن عظمت راهپیمایی اربعین1402 و انحراف افکار عمومی، از سوی رسانههای معاند مورد استفاده قرار گرفت. معاندان تلاش کردند اینگونه جلوه دهند که جواد روحی به جرم رقصیدن در خیابان بازداشت و به اعدام محکوم و به دنبال آن، در زندان کشته شده است. واقعیت ماجرا اما این بود که روحی با اتهامهایی از جمله ایجاد ناامنی، هتک حرمت قرآن کریم و… محاکمه شد و دلیل انتقال وی به بیمارستان نیز تشنج بود و پرونده پزشکی او نیز اظهارات عدلیه را تأیید میکند.
تلاش ناکام اپوزیسیون ورشکسته
در شرایطی که تب و تاب پیوستن به موج زائران اباعبدالله(ع) هر روز افزایش مییافت و کمپینهای مردمی برای بازنشر لحظات ثبتشده در مشایه، عاشقان زیارت را بیتابتر میکرد، شبکه ضدانقلاب منوتو با دعوت از رضا پهلوی، در اقدامی مضحک کوشید تا با این کار، افکارعمومی داخل کشور را از اخبار راهپیمایی اربعین منحرف کند. چنین اقدامی، آن هم با راهبرد خنثیسازی انعکاس گسترده اخبار اربعین حسینی اما نهتنها ثمری نداشت، بلکه در شبکههای اجتماعی انتقادهای گستردهای را هم متوجه فرزند شاه مخلوع کرد.
فضاسازی پس از درگیری مسافر با راننده
در نخستین روزهای شهریورماه بود که انتشار فیلمی از درگیری راننده یک تاکسی اینترنتی با خانم جوان مسافر، توجه مخاطبان شبکههای اجتماعی را به خود جلب کرد. در این میان اما رسانهها و جریانهای معاند تلاش کردند اینگونه جلوه دهند که این درگیری بر سر موضوع حجاب بوده و راننده بهدلیل بیتوجهی مسافر به تذکر رعایت حجاب، دختر جوان را مورد ضرب و شتم قرار داده است. هشتگسازیها با هدف تحتالشعاع قرار دادن اخبار راهپیمایی اربعین در حالی ادامه داشت که با دستگیری راننده خاطی، مشخص شد درگیری بهدلیل روشن نکردن کولر از سوی راننده آغاز شده است.
هکرها در خدمت هشتگسازان
پر و بال دادن به ماجرای هک پلتفرم تاکسی اینترنتی تپسی، قسمت دیگری از سریال هشتگسازیها و جریانسازیهای ضدانقلاب علیه راهپیمایی اربعین بود. در روزهای اخیر و در شرایطی که روزبهروز بر شلوغی مرزها و شور و شوق ایرانیان برای حضور در این همایش بزرگ افزوده میشد، هک شدن اطلاعات تعدادی از کاربران تپسی، ابزاری شد در دست موجسواران که با طرح ادعای لو رفتن گسترده اطلاعات شهروندان، توجه افکار عمومی را از راهپیمایی اربعین منحرف کنند. این در حالی بود که منبع آلودگی بهسرعت رفع شد.
شبههسازیهای ناکام
فهرست دروغپردازیها و خبرسازیهای ضداربعینی درحالیاست که رسانههای ضدانقلاب، تلاش میکنند از ابزار شبههسازی برای انحراف افکار عمومی از حماسهای که این روزها در عراق در جریان است، استفاده کنند. بهرهگیری از چنین ابزاری آنقدر رسوا بود که به موضوعی طنزآمیز در شبکههای اجتماعی تبدیل شد. در ادامه به بررسی برخی از این شبهات میپردازیم.
ریختوپاش در اربعین
برخی دیگر از شبهات اربعینی معطوف بر این موضوع شده بود که در شرایط بغرنج کنونی معیشت مردم، خدمترسانی به زائران اربعین «ریختوپاش» بهحساب میآید. این در حالی است که وجود مشکلات اقتصادی را نمیتوان دلیلی بر تعطیلی شعائر دینی دانست؛ ضمن اینکه حجم بسیاری از خدمترسانیها به زائران از سوی مردم و از قضا از طرف اقشار ضعیف انجام میشود.
فرافکنی درباره ارائه ارز رایگان به زائران
بهدنبال انتشار اظهارات اخیر محمدرضا فرزین، رئیسکل بانک مرکزی مبنی بر اختصاص ارزمسافرتی به زائران اربعین، برخی رسانههای معاند، ازجمله ایراناینترنشنال تلاش کردند اینگونه جلوه دهند که قرار است زائران «ارز رایگان» دریافت کنند. ایندر حالی است که این ارز هر سال به مسافران فروخته میشود.
بدعت جلوه دادن پیادهروی اربعین
در روزهای اخیر عدهای تلاش کردند اینگونه جلوه دهند که راهپیمایی اربعین یک بدعت نوظهور است و پیشینه تاریخی ندارد، اما بررسیهای تاریخی نشان میدهد اهلبیت(ع) توصیههای مکرری درباره زیارت امام حسین(ع) داشتهاند و سیره علما و بزرگان دین و اهل عرفان در پیادهروی اربعین، گواه دیگری بر سابقه کهن و تاریخی راهپیمایی اربعین است.
بهانهای برای عربستیزی
در روزهای اخیر برخی کوشیدند اینگونه جلوه دهند که سفر به عراق بهمعنی فراموش کردن جنایت بعثیهاست.اما تلاش برای مرتبط کردن جنایتهای صدام در جنگتحمیلی و نسبت دادن آن به مردم عراق، گزارهای است که با عشق و اشتیاق عراقیها برای خدمترسانی به زوار در تضاد است.
سفر اربعین برای نشستن پای سفره عراقیها!
درروزهای اخیرشاهد شبههسازیهای سخیف هم بودیم؛ شبهههایی که بخشی از آنها معطوف بر این نکته است که تنوع پذیرایی و سخاوت عراقیها در مورد زائران، به جاذبهای برای سفر اربعین ایرانیان تبدیل شده است! حال آنکه عشق زیاد زوار اباعبدالله(ع)، این خیالپردازیها را بیش از هر زمان دیگری مضحک جلوه میدهد.
اربـعین بزرگترین و سیاسیترین راهپیمایی جهان
کیهان نیز در شماره امروز خود نوشته است: «پیادهروی اربعین اگر سیاسی نبود بایکوت نمیشد. یک جمع ۲۰ میلیونی به هر دلیلی راه بیفتد، تمام رسانهها ۲۴ساعته آن را پوشش میدهند اما این جریان را نشان نمیدهند.»
این سخنان استاد رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است که درباره بایکوت شدن اخبار پیادهروی اربعین توسط رسانههای غربی مطرح کرده است.
به راستی چگونه کوچکترین اخبار جهان توسط مدعیترین رسانهها پوشش گسترده داده میشود و کارشناسان مختلفی برای تحلیل و بررسی همان خبر جزیی و شاید پیشپاافتاده ساعتها آنتن زنده خود را به آن موضوع اختصاص میدهند، موضوعی که شاید ارزش خبری آن، چندان هم مهم نباشد اما قدرتهای استکباری در جنگ رسانهای امروزی از هر خبر بیاهمیتی میخواهند جریانسازی کنند و به نفع خود و جریان فکری و اهداف سیاسی خود بهرهبرداری کنند.
اما وقتی به «اربعین» و پیادهروی نزدیک به سی میلیونی آن میرسیم میبینیم که این رسانههای معاند سکوت میکنند و فقط به اتفاقات و حوادث ناگوار آن مثل تصادفات جادهای و کشته شدن چند نفر در اثر واژگونی خودرو در مسیرهای منتهی به کربلا میپردازند، اما درباره اصل موضوع که رستاخیز بزرگ راهپیمایی میلیونی اربعین است کاملا بیتفاوت هستند و سکوت اختیار میکنند!
نگاه مغرضانه رسانههای غربی به اربعین
اخباری که رسانههای معاند درباره اربعین پوشش دادهاند را بخوانید:
یکی از شهروندان با ارسال ویدئویی به ایران اینترنشنال، ازدحام در ترمینال اتوبوسرانی زاهدان را در روز پنجشنبه نهم شهریورماه را نشان میدهد و میگوید: «اینجا اتوبوسها ایرانیان را سوار نمیکنند و همهشان رزرو زوار پاکستان هستند.»!!
در پی تصادف یک تریلی با اتوبوس حامل زائران ایرانی در محور بصره به ناصریه 6 ایرانی کشته و 23 نفر دیگر مصدوم شدند.
و تمام اخباری که رسانههای غربی در حول محور اربعین پوشش دادهاند از همین حدود فراتر نمی رود و بعضا اخباری را پوشش میدهند که در عرف روزنامهنگاری و فعالیت رسانهای، به آن «خبر سیاه» میگویند. این در حالی است که همین رسانهها مثلا جشن گوجه فرنگی در فلان کشور که با حیف و میل، اسراف و گاهی خشونت همراه است را پوشش میدهند اما از انعکاس خبری و رسانهای اربعین سر باز میزنند.
حال چرا این رسانهها به یک خبر مهم از زاویه «سیاه» نگاه میکنند و چرا اصولا اصل خبر را پوشش نمیدهند بلکه به خبرهای سیاهی که در حاشیه خبر اصلی اتفاق افتاده و بعضا امری طبیعی و اجتنابناپذیر است واکنش نشان میدهند؟! پاسخ به این سؤالات را در تحلیل یک پیشکسوت عرصه رسانه در ادامه گزارش بخوانید.
سیاسیکاری پوشش اخبار سیاه
یک روزنامهنگار پیشکسوت در گفتوگو با گزارشگر روزنامه کیهان میگوید: «خبر سیاه خبری است که برای مخاطب تلخ است و حتی گاهی در برخی رسانهها طوری آن را پوشش میدهند که برای مخاطب آزاردهنده نباشد.»
وی درباره چرایی پوشش اخبار سیاه و ندیدن اخبار واقعی در رسانههای غربی میگوید: «الان جنگ، جنگ رسانه است و غربیها میخواهند رسانههایشان برابر معیارهای خواست و نظر و سیاستهای آنها حرکت کنند، به همین دلیل میبینیم که برخی حواشی پیشپاافتاده اخبار مهم را آنچنان بزرگ نشان میدهند که از خود خبر مهمتر جلوه میکند و مخاطب میان اصل خبر و حاشیههای خبر سرگردان میشود.»
این روزنامهنگار به عدم پوشش اخبار اربعین توسط این رسانهها اشاره میکند و میگوید: «در این روزها میبینیم رسانهای مثل بیبیسی با این همه سابقه فعالیت و این همه ادعای رسانهای، در برابر واقعیتهای اربعین سکوت کرده است و حاضر نیست یک خط خبر از حقیقت این راهپیمایی به مخاطب خود بدهد! چرا؟ چون اربابان پشت صحنه این رسانه دولت پیر استعمار نمیخواهند واقعیت اربعین برای جهانیان روشن شود و مردم جهان متوجه این رستاخیز عظیم و میلیونی شوند، این در حالی است که با توجه به گستردگی دنیای اطلاع رسانی، باید به اطلاع مدیران این شبکهها رساند که مردم جهان امروزه هوشیارتر و آگاهتر از زمانهای قبل هستند و اخبار اربعین و همایش بزرگ راهپیمایی میلیونی مردم از شهر نجف به سمت کربلا چیزی نیست که بخواهد پنهان بماند، و این رسانهها با نگاه مغرضانه به چنین خبرهای مهمی فقط جایگاه خباثتآمیز و خوی استعماری خود را در افکار عمومی جهانیان به نمایش میگذارند.»
وی استقبال گسترده مردم سراسر جهان برای شرکت در راهپیمایی اربعین را نمونهای از شکست رسانهای غرب در برابر واقعیتهای دنیای امروز عنوان می کند.
راهپیمایی سیاسی جهان
شاید زیباترین پاسخ درباره چرایی عدم پوشش اخبار اربعین حسینی توسط رسانههای غربی را در تحلیل استاد رحیمپور ازغدی بخوانیم.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تحلیل این موضوع میگوید: «پیادهروی اربعین، سیاسیترین حرکت دنیا است چرا که اگر سیاسی نبود بایکوت نمیشد. یک جمع ۲۰ میلیونی به هر دلیلی حتی ۲۰ کیلومتر راه بیفتد همه جای دنیا، تمام رسانهها ۲۴ ساعته آن را پوشش میدهند، چرا این جریان ۲۰ میلیونی را هیچ کجای دنیا نشان نمیدهند و تمام رسانهها آن را بایکوت میکنند؟»
وی ادامه میدهد: «از نکات دیگر یکی هم مسئله خودجوش بودن این حرکت است و یکی هم مسئله جنسیت است که میبینیم این پیادهروی تک جنسیتی نیست. همچنین مسئله ملیت و جهانی شدن که از ۶۰ کشور دنیا در این راهپیمایی شرکت میکنند. خیلیها زبان هم را نمیفهمند اما با زبان اشاره با هم حرف میزنند. نکته بعد بحث وحدت ادیان و مذاهب است چرا که فقط شیعه اثنیعشری در این پیادهروی شرکت نمیکند. شیعیان زیدیه و اسماعیلیه و حتی اهل سنت از مذاهب مختلف و حتی سلفیهایی که با شیعیان مشکل دارند، در این راهپیمایی شرکت میکنند.
مسئله عزا و بهجت؛ این جمع عزادار هستند ولی در این راهپیمایی غم نمیبینند. بهجت و سرور در این جمع است. عزاداران مسرور و مبتهج، انرژی و اراده و انسجام را آماده برای هر سختی و حتی هر خطری هستند. انواع و اقسام دوگانهها در این تجمع و پیادهروی با هم سازگار میشوند.»
علوم انسانی غربی مترادف با مادیگرایی
دکتر رحیمپور ازغدی تصریح میکند: «در فرهنگ غربی میگویند چه کاری میارزد. میارزد یعنی فایدهگرایی. اصلا عقلانیتی که در علوم انسانی غربی طرح شده مترادف است با فایدهگرایی و مادیگری. این یک تز قدیمی مادیون است که ما وارد حرکتی میشویم که پیروزی و شکستش از قبل شفاف باشد. اگر بدانیم پیروز نمیشویم بیخودی نمیآییم.»
وی ادامه میدهد: «در چند سفری که به اروپا داشتم دیدم که افراد برای پیادهروی اربعین ثبتنام میکردند.
جمعی نزدیک به هزار نفر از مسلمانان شیعه و غیرشیعه که در کشورهای مختلف اروپایی زندگی میکنند، برای پیادهروی اربعین از ایران ثبتنام کرده بودند که از ایران یا از نجف به سمت کربلا پیادهروی کنند.
همچنین تجمعی در آلمان و ایتالیا هم بود بیش از ۲ هزار نفر در اروپا ثبت نام کردند تا در این پیادهروی شرکت کنند.»
دکتر پورازغدی میگوید: «پیادهروی اربعین اگرچه در اول پدیده شیعی تلقی میشود در مقیاس حتی فرادینی یک حادثه بینظیر در جهان است. چنین راهپیمایی عظیمی در تاریخ اتفاق نیفتاده که جمعیت ۲۵ میلیونی پیاده کیلومترها به سمت کربلا راهپیمایی کنند. در تمام جهان الان هم اتفاق این چنینی نمیافتد. این پدیده بیشک یک اتفاق دینی است و هیچ مکتب و آئینی چه الهی و چه بشری چنین تجمعی در آن وجود ندارد. امروز در تمام جهان حتی مشابهی برای این جمعیت وجود ندارد. این اولین معجزه امام حسین(ع) است. در روایات میخوانیم حضرت حجت(عج) که میآیند پرچم امام حسین(ع) را بالا میبرند.»
3700 خبرنگار در حال پوشش اخبار اربعین
مسئول کمیته اطلاعرسانی و فضای مجازی ستاد اربعین در عراق میگوید: «بیش از ۳۷۰۰ خبرنگار، گزارشگر و تصویربردار از عراق و دیگر کشورها مراسم کنگره عظیم اربعین حسینی را پوشش میدهند.»
محمدعلی انوشه در کربلا میگوید: «امسال نسبت به سالهای گذشته حضور خبرنگاران مستندسازان و فعالان رسانهای در عراق بسیار چشمگیر بوده و نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است.»
مسئول کمیته اطلاعرسانی و فضای مجازی اتحادیه رادیو تلویزیونهای اسلامی میافزاید: «خبرنگاران و برنامهسازان فعالیت خودشان را از ۲۸ محرم در رأسالبیشه بصره آغاز کردند و نمایندگان رسانههای عراقی و خارجی تا بیستم صفر مراسم کنگره عظیم اربعین حسینی را پوشش خواهند داد.»
انوشه خاطرنشان میکند برخی از گزارشگران، خبرنگاران و فعالان فضای مجازی بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر مسیرهای منتهی به شهر کربلا را زیر پوشش رسانهای دارند و همراه با زائرین سیدالشهدا علیهمالسلام خود را به کربلا میرسانند.