سیاست

لاوروف: فرایند دلارزدایی آغاز شده است

وزیر خارجه روسیه ضمن بیان این که فرایند دلارزدایی آغاز شده، گفت در طول چند ماه گذشته مسکو فعالانه برای تقویت همکاری اقتصادی خود با چین کار کرده و در معاملات تجاری ارز یوآن را به کار گرفته است.

به گزارش خبیر کرج به نقل از فارس، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه سه‌شنبه (۲۴ آوریل) در کنفرانسی خبری بعد از نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره مسائل مختلف خاورمیانه، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات در خصوص موضوعات گوناگون پاسخ داد.

او در بخشی از این پرسش و پاسخ در جمع خبرنگاران گفت با سنجیدن همه مسائل مربوط به فرایند دلارزدایی، این روند آغاز شده و نشان می‌دهد که آمریکا در این خصوص که دلار یک واحد پول جهانی مشترک است که عملکرد سازوکارهای اقتصادهای جهانی را تضمین می‌کند، صادق نبوده است.

وی با بیان این که فرایند [دلارزدایی] آغاز شده و افزود: ایالات متحده ثابت کرده که حقیقت را نمی‌گویند زمانی که برای دهه‌ها بعد از لغو استاندارد طلا توسط نیکسون ادعا می‌کردند: خُب، نگران نباشید، حتی بدون پشتوانه طلا این دلار ما نیست. این واحد پول جهانی مشترک ماست که عملکرد همه سازوکارهای اقتصادهای جهانی را تضمین می‌کند.

وزیر خارجه روسیه افزود: در طول چند ماه گذشته روسیه فعالانه در جهت تقویت همکاری اقتصادی خود با چین کار کرده و تا جایی پیش رفته که برای معاملات تجاری ارز یوآن را به کار گرفته است. در واقع، اوایل آوریل دیدیم که یوآن رسماً در حجم معاملات ماهانه از دلار پیشی گرفت که اولین بار در روسیه بود.

پیش‌تر الکساندر پانکین معاون وزیر خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت این تغییر بخشی از گرایش و روند است. وی همچنین گفته بود هر ارز غالبی چرخه خود را دارد. گیلدر هلند و اسکودو پرتغال هر یک زمانی ارز کنترل‌کننده در زمان خود بودند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا سه‌شنبه در واکنش به نامزدی مجدد بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت به زودی دلار دیگر ارز معیار جهانی نخواهد بود.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: تورمی که خانوارهای آمریکایی با آن مواجه هستند بدترین تورم طی نیم قرن گذشته است. بانک‌های آمریکایی در حال فروپاشی بوده و دلار به زودی دیگر ارز معیار جهان باقی نخواهد ماند و این بزرگترین شکست ما در ۲۰۰ سال گذشته خواهد بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا